Livros: aquisições recentes

2009-09-casas

1. Casas no Campo Etnografia do Turismo Rural em Portugal, de Luís Silva

Este livro apresenta elementos empíricos e teóricos de reflexão sobre o turismo em espaço rural em Portugal, considerando dados de natureza quantitativa e qualitativa, recolhidos numa perspectiva multi-escalar. Mais precisamente, propõe-se integrar o turismo em espaço rural nas dinâmicas da pós-ruralidade em Portugal, identificar e caracterizar as unidades existentes no país, caracterizar os proprietários das casas, estudar a respectiva procura e analisar as repercussões do sector no desenvolvimento socioeconómico das zonas rurais, tanto em termos perceptivos como efectivos

1227_big
2. Camponeses, Cultura e Revolução
As Campanhas de Dinamização Cultural e Acção Cívica do M. F. A. (1974-1975)
, de Sónia Vespeira de Almeida.

Este livro versa sobre uma das acções mais singulares da transição democrática portuguesa – as Campanhas de Dinamização Cultural e Acção Cívica do MFA – através das quais é possível conhecer o país que a revolução de 1974 descobriu. “Numa tentativa urgente de construir a nova «nação», militares e civis foram intérpretes de um país que procuravam tornar visível, convocando o camponês para categoria central dos seus discursos (…) Através das Campanhas de Dinamização Cultural e Acção Cívica do MFA, o mundo rural foi confrontado com novos projectos para o país, procurando esta iniciativa legitimar e conquistar a adesão das comunidades camponesas para a agenda revolucionária, articulando, deste modo, a dimensão nacional da revolução com a sua dimensão local.”

images
3. Tourism, Globalisation and Cultural Change: An Island Community Perspective (2004), de Donald V. L. Macleod

“In what ways does tourism change the host community? This book offers insights into the broad and deep influences of tourism, and places them within the historical context of globalization. Intensive fieldwork spanning many years on a Canary Island has produced a rich portrayal of the community, examining the changes experienced in areas including their working lives, families, identities, local culture, values, attitudes, political structure and economic base. The tourists, predominantly independent, are also examined, and their unique impact analysed. The research emphasises the indigenous experience, and makes cross-cultural comparisons, especially with island communities. It employs the methods of sociocultural anthropology and includes the multidisciplinary findings of tourism studies, challenging standard understandings of the influence of specific types of tourism on small communities”.

ATL_00041_m

4. Cultural Tourism. Global and Local Perspectives, Greg Richards (ed.)
“A unique chance to explore different aspects of place, heritage, and tourism.
For many nations around the world, cultural tourism is not only a major industry but also a support for national identity and a means for preserving heritage. Cultural Tourism: Global and Local Perspectives brings together in one volume interdisciplinary explorations of cultural tourism from leading international authorities in different locations around the world. Experts from the Cultural Tourism Research Group of the Association for Tourism and Leisure Education (ATLAS) discuss major issues that have emerged from the ATLAS research program over the past decade. Students and practitioners can examine important global and local issues such as authenticity, ‘placelessness’, the changing relationships between local communities and tourists, the changing meaning of religious heritage, festivals, and special events.

Cultural Tourism presents a unique view of global and local cultural tourism issues in four main sections. The first part is a collection of discussions on the tensions caused by globalization, with an emphasis on the issue of authenticity. The second part focuses on cultural tourism demand, with examinations on the motivations and behavior of cultural tourists in various destinations. The third section spotlights the relationship between tourists, residents, and local culture. The final part examines ways cultural events can develop tourism. 72 figures and tables make complex information easy to access and understand.

Using research and studies from places around the world like Brazil, the United Kingdom, Portugal, Spain, South Africa, and the Netherlands, Cultural Tourism: Global and Local Perspectives provides a valuable window on the current state of cultural tourism and makes informative reading for practitioners, researchers, educators, and students”.

Deixe uma Resposta

Preencha os seus detalhes abaixo ou clique num ícone para iniciar sessão:

Logótipo da WordPress.com

Está a comentar usando a sua conta WordPress.com Terminar Sessão / Alterar )

Imagem do Twitter

Está a comentar usando a sua conta Twitter Terminar Sessão / Alterar )

Facebook photo

Está a comentar usando a sua conta Facebook Terminar Sessão / Alterar )

Google+ photo

Está a comentar usando a sua conta Google+ Terminar Sessão / Alterar )

Connecting to %s